HEMMA

juli 24th, 2016 by Maggan | No Comments | Filed in Resor

PRINZESSINNENGÄRTEN

juli 22nd, 2016 by Maggan | 1 Comment | Filed in Diverse

Besökte Prinzessinnengärten, som ligger ganska centralt i Berlin. Det är en park där det pågår en massa hippieaktiga grejer, mest odlingar av olika slag.

Allt var ganska likt Umeå Kulturhus sommaren 2015, då det var ganska mycket aktivitet där. Kändes som att vi inte var helt ute och cyklade ändå. Alltid inspirerande att se något liknande som faktiskt funkar. Åtminstone funkar bra utåt sett.

Blir sugen på att göra ett ryck på Umeå kulturhus då jag flyttar tillbaks till Umeå. Laga nåt fönster och sätta några potatisplantor i ett kvarlämnat däck.

Tags: , ,

MER BILDER FRÅN BERLIN

juli 20th, 2016 by Maggan | 1 Comment | Filed in Resor

Har vart här några dar, tycker det är helt okej stad.

Åkte dit med Snälltåget, som är ett nattåg. Skulle möta upp min kompis i Berlin eftersom hon kom direkt från en resa i Frankrike. Hon ringde från flygplatsen i Bryssel, allt hade blivit försenat pga enorma säkerhetspådrag pga händelsen i Nice bland annat. Folk gick omkring med K-pistar med fingret på avtryckaren. Hon ba ”det är ju fan krig nu!”. Kände att jag egentligen inte ville ut i Europa, utan att jag helst av allt gömma mig i norra Sverige. Kanske i en dal mellan två fjälltoppar som att man var skyddad i moder naturs livmoder. Dock inte så långt norrut där det kommit över en livsfarlig rysk fästing som tagit sig över till Finland och sen in över Svenska gränsen via Haparanda.

Men allt kändes lite bättre efter tågbytet i Malmö. Passkontrollen utfördes av en ung ranglig kille med mintgrön slips, samt en kort man i medelåldern som hade en gul reflexväst.

Sov faktiskt hyfsat på tåget. Tror det beror på att tåget inte gjorde några uppehåll. Den stod nämligen parkerad i flera timmar vid ett konstigt industriområde i norra Tyskland vid färjan. Det var väldigt härligt att gå ut i natten barfota på perrongen.

I ett tidigare inlägg klagar jag på att Sverige liknar Östtyskland och gör en liknelse med en tvättsvamp. Alltså när man åker mellan två länder med olika standard så blir det som en reklam för rengöringsmedel, att där svampen varit framme är det skinande gnistrande rent och på andra sidan är smuts och gammal misär. Den känslan fick jag när jag åkte över tyska gränsen. Allt här var liksom helt fräscht. T ex den där grejen som är i ena änden av järnvägen, en stor mojäng i järn med stora skruvar. Den var helt ny. I Sverige brukar den vara orange och helt rostig med stora flagnader av färg. I Tyskland hade den en ljusgrå färg som var helt jämn och nymålad. Det mest chockerande var fasaderna på industribyggnaderna. Sån där räfflad plåt som finns överallt, den var helt ny och blank! Nämn en sån fasad i Sverige som inte är från 70-talet.

Det stod en massa bilar på en parkering nedanför perrongen. Alla var helt nya och blanka. Min kompis sa att Sverige har Europas äldsta bilbestånd. Till och med Portugal har fräschare bilar än Sverige. Ändå härligt att vara i Tyskland, känner att allt blir mindre tungt och deppigt.

När jag kom fram på morgonen kände jag mig helt ensam och förvirrad. Försökte ladda min telefon i ett eluttag på centralstationen, men fick en tillsägelse. Är det bara jag, eller tycker tyskar om att fostra andra vuxna människor i offentligheten?

Fick inte igång min telefon utan stod jättelänge i en vägkorsning halv sju på morgonen och förstod inte vart jag skulle bo. Men som tur var gick det förbi en trevlig ung knarkare i hipsterskägg som kunde låna ut sin telefon så allt löste sig och jag fick tag i min kompis. Då blev det billigt fika på ett café och jag älskade stan.

Har gjort diverse turistgrejer. Var på Stasimuseet.

Allt inuti såg ut som ett kommunalt sossekontor.

Smart väska med inbyggt vapen.

Var även ut till Stasifängelset. Det jag kom ihåg starkast var när de berättade på en informationsfilm att de brukade arrestera folk och säga att de skulle bli fotograferade. Det var ett rum med kamera och kamerablixtar. Vad de inte visste var att det fanns ett radioaktivt ämne gömt i kameran som de exponerade mot huvudet. Ett tag efter fotograferingen blev de sjuka helt oförklarligt och dog i leukemi.

Alla jag pratat med innan hade målat upp Berlin som en konstnärsstad. Jag har nästan inte sett nåt av den sidan. Tycker allt ser typ ut som Gävle. Ganska städat, folk är alldagligt klädda och använder cykel. Som tur var hade vi en kontakt i Berlin som kunde guida oss till det hippa stråket som i princip bestod av en gata.

Vi kom fram till ett uteställe där vi såg massvis med hippa människor gå in. Det kostade 30 kr i inträde och det var fotoförbud därinne. Men om jag ska beskriva den såg stället ut som en charterbar med lite streetart på vissa väggar. När vi skulle lämna haket stod det en man utanför och försökte kränga kokain till alla som gick förbi.

Vi hamnade på ett nytt ställe som kändes som ett ställe på Söder i Stockholm. Vi träffade även två unga Stockholmare i baren.

Idag försökte vi åka en buss som tar nån slags väg förbi alla turistattraktioner. Slutstationen var i gamla Västberlins centrum. Sjukt fult och omodernt. Som att de fastnat i nån slag 90-tals-Upplandsväsby-estetik.

När vi skulle ta samma buss tillbaka fastnade vi i en trafikstockning pga att det var ”Militärernas dag”. Det åkte förbi bussar med vinkande militärer och på sidorna av bussen var det polisbilar med syrener. Vi hoppade av bussen och hamnade istället i en stor park. Skog är bra, kom på varför jag hatar storstäder.

Avslutade dagen med att kolla på gamla flygministeriet. Bland de snyggaste byggnader jag sett.

Okej det var väl allt jag hade hittills.

DAGENS BILD

juli 18th, 2016 by Maggan | No Comments | Filed in Diverse

Har vart och sett en dansförställning.

thumbnail_FullSizeRender4

Tags: ,

HÄNGER RUNT I BERLIN

juli 17th, 2016 by Maggan | No Comments | Filed in Resor

Det är superhärligt att vara i Tyskland. Vill aldrig åka hem.

MISÄRTURISTA I PAPPERSBRUKSORT

juli 16th, 2016 by Maggan | 1 Comment | Filed in Arbete, Resor

Ibland när vinden blåser åt ett visst håll, så börjar hela Ljusne lukta pappersbruk. För ett tag sedan åkte jag och mina noisekompisar ut till pappersbruksorten för att se den i närbild.

Vi parkerade bilen vid en nerlagd skola.

Allt kändes väldigt sovjetiskt, där man haft storslagna visioner och byggt storslagna idrottsanläggningar som man sen inte har underhållit fullt ut. På den gigantiska grusplanen cyklade det runt fyra barn.

Hittade en tennisplan som vi hängde runt på.

Tyvärr var det väldigt mycket mygg och ställde mig en bit bort.

I ”centrum” fanns det några hyreshus där färgen var helt flagnad.

Det fanns några flådiga eternitvillor som antagligen finansieras av den skyhöga lönen på pappersbruket.

Dom här husen var fina, vet inte riktigt vad dom används till.

Igenspikade fönster är vanligt förekommande, men här har man faktiskt ansträngt sig och målat gardiner, krukväxter och fönsterkarmar med skuggor så det ska se ut som riktiga fönster.

Utflykten avslutades på en camping vid havet.

Någon dag efter själva utflykten åkte jag upp till Umeå. Jag kom och tänka på en semester till Tyskland 1989, då min familj bilade ner strax efter murens fall. Hittade ett foto då jag står och knackar i Berlinmuren.

Drar ut trosorna ur röven vid gränsen mellan Öst- och Västberlin.

Vi hade även åkt genom den Östtyska landsbygden. Hittade några foton där vi försökt fånga misären i öst. Då tyckte man att det var helt sjukt, man hade aldrig sett något liknade.

Det såg ju exakt ut som Ljusne gör idag. Eller egentligen vilken håla som helst i Västernorrland. Jag visade morsan några bilder från pappersbruksorten utanför Ljusne, hennes spontana reaktion var att det såg exakt ut som Murmansk. Tror hon blev uppriktigt chockad. Vi var nämligen på en bilsemester på Kolahalvön år 2000. Farsan tyckte dock att taken var lite väl hela för att det skulle vara en rest av kommunismen.

Jag minns både från Berlinresan och Murmanskresan att det var en tydlig gräns i standard mellan öst och väst. Att helt plötsligt övergick allt från förfall på några enstaka meter. Som en reklam för ett rengöringsmedel, där man dragit en svamp med medlet på kakel, med en skarp gräns där det var skinande gnistrande rent på ena sidan och smuts och elände på andra.

Var tvungen att dricka vin som att det vore saft när jag insåg den gränsen inte längre var tydlig.

Är faktiskt på väg ner till Berlin just nu. Sitter på tåget.

Tags: , , , , ,

GREEN HOUSE GALLERY C/O

juli 14th, 2016 by Maggan | No Comments | Filed in Konst

Galleriverksamheten jag hade på Umeå Kulturhus har nu flyttats över till Konstkraft i Ljusne. Startar med ett verk jag visade i Umeå, där jag lagt till några nya verk. Utställare Roger von Reybekiel. Den finns i det kallställda rummet på gamla kättingfabriken, innan man kommer in till verkstäderna.

Planerar att ha utställare både med anknytning till orten och de utifrån.

HÄNG I SÖDERALA

juli 13th, 2016 by Maggan | No Comments | Filed in Diverse

I veckan har jag vart i det här huset.

Nu under sommaren fungerar det som en kreativ mötesplats där diverse folk kommer och gör grejer.

På väggarna är det olika utställningar. Ska se om jag kan ställa ut något som jag gjort.

Snygg gitarr skapad genom medskaparkultur.

Videoinstallation. Kanske visar jag några dansperformance i den där.

När vi åkte därifrån körde vi ”Drive and Flute”.

Kände mig sjukt tuff.

Tags: , , , , ,

STÄMPLAR UT SOM RÄTTSHAVERIST

juli 11th, 2016 by Maggan | No Comments | Filed in Diverse

Nu är omprövningen till A-kassan äntligen postad. Satt hela helgen och skrev. Är nöjd med min text. Orkar inte fläka ut mig genom att lägga upp den här, nu vill jag mest fokusera på annat. Typ bada i utomhusbad, se Arkiv X säsong 4 och färga bort utväxten.

Tags: , , , , , ,

TILLBAKA SÖDERUT

juli 10th, 2016 by Maggan | No Comments | Filed in Resor

Åker från Umeå ikväll. Var väldigt skönt att vara hemma. Det är härligt att bo i ett betonghus utan mygg. Det händer dock en del kul grejer i Söderhamn och Ljusne. Nu pågår ett slags kulturevenemang under juli där det kommer vara olika aktiviteter under en järnbro i centrala Söderhamn.

Här spelar jag flöjt på påslakan. Det är mina nya kompisar som står för grejen. Dom har bland annat en ”grupp” eller sammansättning av personer som heter Abrasax Trask.

Det här var samma dag som jag åkte upp till Umeå, praktiskt att åka in till Söderhamn eftersom det lix var ett tågbyte där. När det var dags att åka skjutsade de mig till tågstationen. På vägen stannade vi till vid macken eftersom en ville köpa korv. När vi kom ut igen upptäckte chauffören att han låst in bilnycklarna i bilen. Men då var det tur att det hände vid en mack så de kunde gå in och låna en hammare för att krossa bilrutan. Först var bilägaren skeptisk, men han med hammaren lovade att dammsuga bilen efter glassplittret och då var det okej.

Tidigare i veckan hade vi åkt och misärturistat i en pappersbruksort. Påminn mig om jag glömmer blogga om det.