MITT SENASTE BATIKTYG

december 8th, 2017 by Maggan | No Comments | Filed in Konst

Den är ca 2 meter hög. Trevlig helg.

Tags: , , , , ,

JULFINT

december 3rd, 2017 by Maggan | 2 Comments | Filed in inredning

Idag har jag julpysslat. Har skaffat en gran och pyntat, samt gjort en juldekoration till dörren.

Tags: , , ,

WASABIODLING

december 1st, 2017 by Maggan | No Comments | Filed in Diverse

Medverkar till detaljhandelns död genom att beställa varor från Kina genom olika appar. Har bland annat fått hem flera hundra wasabifrön. Tips än så länge är att blötlägga fröna länge, ungefär 3-4 dagar.

Fick även med en påse som en slags gåva, som såg ut som vallmofrön. De har inte kommit upp ur krukan ännu.

Tags: , , ,

TRENDSPANING JLO

november 11th, 2017 by Maggan | 1 Comment | Filed in Diverse

Såg att Jennifer Lopez släppt en ny musikvideo. När jag ser koreografin i videon, så tänker jag spontant på sydkoreansk popdans. Det är svårt att veta vem som hämtat inspiration från vem, då det är uppenbart att sydkorea ”stjäl” från USA och gör om den till något ”eget”.

För ett par år sedan var jag väldigt intresserad av sydkoreansk popdans och det som jag tycker är typiskt för den stilen är att de använder de olika dansarna för att skapa formationer. T ex att en står i mitten, två bakom den i mitten som gör något med händerna framför mittendansaren. Något som också är vanligt är platsbyten, där två dansare på sidan helt enkelt går från högra sidan till vänstra och tvärtom. I amerikansk populärkultur tycker jag att danserna är mer individuella, där de står var för sig och då alla gör ungefär likadant. I sydkoreanska musikvideor ser jag att de interagerar med varandra i högre utsträckning, kanske att en ställer sig i profil och den andra lutar sig över.

Jennifer Lopez koreografi har flera saker som är typiskt för sydkoreansk popdans. Det som jag reagerade mest på var ett steg som jag sett i AOA:s musikvideo:

Här ser vi också en typiskt sydkoreansk placering, med centrering i mitten.

Det bästa jag vet är när allting bara snurrar runt runt. Någon lånar från någon och gör något nytt, som någon åter stjäl av och gör ytterligare nytt. Det kanske bara jag som är skadad av denna tidsanda.

Tags: , ,

TEXTER I DET GRYMMA SVÄRDET NR 28

november 5th, 2017 by Maggan | 1 Comment | Filed in Diverse

I nr 28 medverkar jag med misärturistreportage från Ljusne, Söderhamn (Stugsund) samt förorter längs röda linjen i Stockholm. Texterna bygger på blogginlägg som jag bearbetat.

Det grymma svärdet utsågs till årets kulturtidskrift. Så här lyder motiveringen:

DET GRYMMA SVÄRDET är unik bland svenska tidskrifter. Sedan 2007 har den troget släpat de vackra förlorarnas missmodiga banér över det svenska kulturlandskapets ödetomter. En tidskrift vari formerna för narration, argumentation och eftertanke rör sig ogenerat mellan text och bild. Här iscensätts losern, den missförstådda konstnären, hon, hen eller han, den mentalt, kroppsligt och ekonomiskt ständigt svajande underdogen, både som avsändare och tema. Ingen beundras, men stor förundran över världens eländiga tillstånd och stor glädje i konstruktivt eländesfrossande.En vildvuxen park på kullar skapade av rasmassorna från Stora Samhällsbygget, helt enkelt. Dessutom mycket rolig, väl värt att premiera i Dessa Grymma Svärdstider som är.

Detta stod i DN i helgen:

Tags: , , ,

VETEBATIKPRODUKTION

oktober 21st, 2017 by Maggan | 1 Comment | Filed in Diverse, Konst

Tekniken går till så att man spritsar vetemjöl på ett tyg, som man sedan låter torka. När allting stelnat målar man på vattenbaserad tryckfärg som används för screentryck. Obs köp ej hobbyfärg på typ Panduro, den färgen är blaskig. Jag beställer färg från nätet av märket Waterline. Sedan pillar man bort den stelnade vetemjölsgeggan och kvar blir ljusa linjer.

För att få olika tjocklek på linjerna använder jag olika shampoflaskor, med olika storlek på hällpipen. För tjockare linjer har en flaska med Änglamark.

Så här ser mitt senaste tyg ut när det blev klart.

Tags: , , ,

DAGENS BILD

oktober 14th, 2017 by Maggan | 1 Comment | Filed in Konst

Har gjort denna i helgen.

Tags: , ,

KULTURFÖRSTÖRELSE

oktober 4th, 2017 by Maggan | 1 Comment | Filed in Diverse

Eldade upp en kåsa från 1979.

Tags: , ,

AKTIVITETSRAPPORT

oktober 1st, 2017 by Maggan | 1 Comment | Filed in Diverse

I helgen har jag vart och kollat på en avgörande fotbollsmatch där ortens fotbollslag ska försöka kvala in från division 5 till division 4. Dom lyckades.

Köpte bulle, kaffe och fem lotter från en lottring. Hade hoppats på att vinna den lokala fiskarens lax, men vann ingenting.

Tags: , , , ,

THE SQUARE – EN FILM AV RUBEN ÖSTLUND

september 18th, 2017 by Maggan | 5 Comments | Filed in Konst

Var på bio igår och såg The Square. Filmen handlar om en konsthall och den går ut på att kritisera den institutionella konstvärlden. Grundbudskapet i The Square var: Konstfolk är ytliga och vill ge sken av solidaritet, där dom ger några kronor till några tiggare för att visa att dom är goda människor, men är inte goda på riktigt. Ruben Östlund gör detta genom att klippa scener mellan rika kulturfolk och fattiga tiggare med en pappmugg.

Läste en recension i DN där de skrivit att ”Ruben Östlund gör kaos med konstvärlden i denna gränslöst underhållande samtidssatir i världsklass.” Det är ingen nyhet att kulturvärlden är pretto. Min totala upplevelse av filmen var att jag blev uttråkad och jag lärde mig heller inget nytt.

Jag har stött på den här typen av kritik och har väl själv ägnat mig åt den till och från. Ruben Östlund raljerar över konstvärlden på ett sätt som obildade vuxna människor som tror att konst innebär att ”vara bra på att teckna och måla” brukar göra. I introt blir konsthallschefen intervjuad av en journalist som reagerar på en text som handlar om att något blir till konst när det hamnar i en konstnärlig kontext. Förmodligen har Östlund bildat sig sin uppfattning av konst genom släktingars tyckande och genom grundskolans bildämne där de fått se en bild på pissoaren och fått berättat att folk blev upprörda för att de kallade det för konst. Jag förstår inte riktigt problemet med att prata om att innehållet och budskapet kan ändras beroende på sammanhang. Eller tänker Ruben Östlund att konst är ungefär att man skvätter lite färg på en duk, sedan får betraktaren bara ”känna” budskapet utan någon som helst förförståelse?

I konsthallen står några jordhögar. I ett klipp får vi se konsthallsbesökare, som vänder tillbaka av ointresse så fort de ser högarna. En städare kommer in med en städmaskin i utställningshallen och råkar av misstag städa bort delar av konstverket. Jag tror att Ruben Östlund försöker vara ”modig” och ”avslöja” Kejsarens nya kläder, att utställningen egentligen bara är skit. Möjligtvis att den var det, den mesta konst är skit. Men ett fel som jag anser att han gör är att han avfärdar alla försök till att förklara verkets uppkomst. Det finns ett problem med att enbart titta på produkten och ingenting på själva konstnärliga processen. Det är ju t ex helt värdelöst att titta på en modernistisk målning som ett tolvårigt barn skulle ha gjort, om man inte fattar att det handlar om att frigöra människan från traditioner, bryta alla regler och inte låta sig påverkas av skolning. Hur kan man inte förföras av den tanken?

T o m Skolverket införde för 20 år sedan kriterier som skulle främja att man tittar på processen framför slutprodukten. Där bedömer man den konstnärliga kvalitén snarare på om man arbetat undersökande och experimenterande, snarare än om man gjort något ”fint”.

Filmen består av en mängd olika situationer och miljöer. Bland annat får vi följa med på en kulturfest. En väldigt märklig grej var att Ruben Östlund försökte måla upp en ”hemsk” bild av att konsthallschefen ligger runt. För det första är man inget svin om man är full och hoppar i säng med någon främling. Filmen försöker framställa hur han sårar känsliga kvinnor, som att de inte fattar att om man börjar hångla på fyllan utanför en toalett och sen går hem, bara är ett knull. Som att Ruben Östlund utgår från att kvinnor är ute efter att hitta den rätta men istället blir lurade.

Sedan vill Ruben Östlund måla upp att han utnyttjar sin maktposition eftersom alla vill ligga med han. För det första är konsthallschefer inte särskilt intressant byte. De har ju inte så mycket makt, deras utställningar är en lång byråkratisk process, där man planerar fyra till fem år framåt. Om du försöker ligga dig till en utställning, så har du glömt bort hela målet med liggprojektet om fyra år. Vilka utställningar som tas in beror på statliga kulturprogram där de ska fylla ett visst antal punkter. Dessutom är den enda vägen in i konsthallsscenen att bli internationell först. Ska man ligga sig till framgång är det bättre att gå på någon curator, privat gallerist eller liknande.

Filmen är plågsamt lång att se. Som tur är har jag vart i konstvärlden och kan skratta igenkännande då och då, vilket gjorde att tiden gick lite fortare. Fastän han försöker kritisera konstvärlden så tror jag snarare att det är den publiken han charmar, då de har gemensamma referenser. Jag skulle snarare säga att Rubens Östlunds ”samhällssatir” mot orättvisor och mot konstvärlden, är ungefär lika djup som Pinks kamp mot kvinnors skönhetsideal i Hollywood:

Tags: , , , ,