KAN SVERIGES RADIO SLUTA GÖRA REKLAM TACK!

februari 13th, 2015 by Maggan | Filed under Diverse.

Idag gjorde jag något rättshaveristiskt. Jag anmälde Sveriges radio till granskningsnämnden. Jag stör mig så himla mycket på att dom hela tiden ska nämna kommersiella företag som Facebook och Twitter. ”På TWITTER säger den här personen att..” och ”Den här personen på TWITTER skriver att..” När det gäller alla andra företag så är dom stenhårda på att inte nämna företagets namn. Ibland hör jag nån på radion som råkar säga typ ”HM-tröja” och då rättar den sig snabbt sig och säger ”en tröja köpt från ett stort klädmärke” för att inte bryta mot deras policy. En gång vart jag intervjuad i lokalradion och då fick jag inte ge ut adressen till min hemsida även fast det var relevant reportaget, utan kompromissen fick bli ”sök på mitt namn på internet” för att komma runt bestämmelserna. Visst det går väl an att inte sitta o rabbla en webbadress, men fattar inte hur de samtidigt kan uppmuntra att gå in och använda Facebook som de använder som diskussionsforum som de sen läser upp från i radio. Kan SR sluta bete sig som att de är sponsrade!

Anledningen till att jag börjat tänka på det här är för att jag försöker banta från kommersiella sociala medier. Resultatet har blivit att jag är piggare, gladare, är mer produktiv, bättre dygnsrytm, och att jag fått kontakt med fler sorters människor både innanför och utanför internet. Idag fick jag en ny följare på ett icke kommersiellt socialt medium som bara skrev på persiska och var intresserad av biologi, kosmologi, programmering och filosofi. Försökte googletranslata några av hans inlägg och det verkade stå något om nån persisk kung. Han favoritmarkerade en bild som jag postat på ett skivomslag med Mikael Nordfors. Följarlistan blir mer spretig och man har ingen aning vem som följer vem.

Diskuterade med en internetaktivist varför kompis/följarlistan blir så förutsägbar på kommersiella sociala medier och skillnaden är att kommersiella sociala medier använder sig av algoritmer som går ut på att du ska hitta så likasinnade som möjligt. Det är deras affärsidé att man inte ska komma i kontakt med folk som är olik en själv. Detta ökar segregeringen mellan människor, särskilt har jag märkt att det här bidragit till en åsiktssegregering eftersom vårt intresse och umgängesform har blivit att länka artiklar och tycka saker i grupp. Försökte komma på ställen där folk fortfarande umgås fastän de tycker olika och kom fram till att det var sport, kommunala skolor, samlag, World of Warcraft och dans.

Om nu Sveriges radio har nåt slags demokratiskt mångfaldsuppdrag så borde dom sluta ägna hälften av sina program åt att göra reklam för dessa skitföretag som förstör vårt samhälle!

bild(1)

Rimlig kaffemängd. Ps jag betalar inte tv-licens.

Tags: ,

4 Responses to “KAN SVERIGES RADIO SLUTA GÖRA REKLAM TACK!”

  1. Jonatan skriver:

    Och Spotify gör dom massa reklam för också! Jag tänkte anmäla en gång men verkade för krångligt

  2. Jack Nelson skriver:

    Skojigt att man verkar kunna kommentera din blogg igen nu. Ska följa ditt exempel och göra en liknande anmälan.

  3. Rasmus skriver:

    Instämmer helt, men tror inte att Granskningsnämnden kommer att göra något. Saken har varit uppe där tidigare: http://copyriot.se/2010/09/06/klart-att-sveriges-radio-inte-ska-gora-reklam-for-facebook/

    Blev spinoffdiskussion här också: http://copyriot.se/2015/02/18/bidrag-till-det-svenska-natsvarmeriets-idehistoria/#comment-449597

    • Maggan skriver:

      Så här svarade dom:

      Tack för din anmälan mot SR, P3, Facebook.

      En ordförande i granskningsnämnden har läst din anmälan och beslutat att den inte ska leda till en granskning.

      Skälen för ordförandens beslut

      Nämnden har i tidigare avgöranden prövat om hänvisningar till Facebook innebär ett otillbörligt kommersiellt gynnande. Nämnden har i samband med detta uttalat att det måste vara möjligt för programföretagen att vara aktiva på olika plattformar och sociala nätverkssidor och att även hänvisa till dessa i programverksamheten. Inslag med uppmaningar att kommunicera med programmen genom Facebook har av den anledningen friats
      av nämnden. Nämnden har också friat när programledaren redogjort för kommentarer som lämnats på Facebook och Twitter. Nämnden har ansett att det visserligen uppkommit ett visst gynnande i dessa fall men att gynnandet kunnat motiveras av ett informations- och underhållningsintresse. Endast i ett par fall har nämnden ansett att uppmaningar att bli medlem och gå med i programmets grupp på Facebook inte var förenligt med bestämmelsen om otillbörligt gynnande. Vad du tar upp i anmälan ger inte anledning att anta att det har förekommit någon överträdelse av de bestämmelser som gäller för sändningarna.

Leave a Reply